woensdag 22 mei 2013

Ziektekosten

Ik kom er op omdat ik anderhalve week geleden weer een staaltje had van mijn gediagnosticeerde onhandigheid; ik kreeg het voor elkaar om mijn hand flink te verbranden. Het gaat alweer een stuk beter, maar we zaten wel even bij de huisartsenpost. De tetanusprik moest ik eerst zelf betalen, die kon ik later indienen; gelukkig had ook mijn vriend nog genoeg geld op zijn rekening staan, want pinnen lukte me op dat moment niet met die hand. De rekening is intussen ingescand en naar de verzekering doorgestuurd, maar omdat de apotheek geen contract heeft met de zorgverzekering krijg ik maar 80% vergoed. *zucht*

Nou gaat die 80% wel eerst van mijn eigen risico af, maar dat weet ik gelukkig van tevoren. Dat is wel weer een voordeel; het geld zijn we nu toch al kwijt, maar mijn eigen risico wordt wel vast een stukje kleiner. Zeker omdat ik eerder al bij de neuroloog liep, dus volgend jaar gaat er een flinke rekening aankomen - in het ziekenhuis werken ze altijd met dbc's, die zelfs als je maar een paar keer komt pas na een jaar worden afgesloten. De €350,- van dit jaar ben ik dus zeker al kwijt, maar de rekening krijg ik volgend jaar pas. En nu is er in ieder geval al een stukje betaald - ongeveer €27,20, het is geen heel groot deel, maar toch ruim 1/14 deel wat er niet meer aan komt.

Ziektekosten zijn voor mij toch een punt dat veel kosten op KAN leveren. Ik noemde al die onhandigheid, ik heb dyspraxie. Dat betekent dat ik rekening met fysiotherapie moet houden, omdat ik ergens meer moeite mee ga krijgen, of omdat ik met mijn onhandigheid ongelukjes veroorzaak. Dus een aanvullende verzekering is verstandiger. Bij de neuroloog kwam ik om epilepsie uit te sluiten, want door spanningen gaan mijn spieren overal tegenin, en krijg ik dus een soort aanvallen die op epilepsie lijken, behalve dan dat ik bij bewustzijn ben. Met mijn hersenen is niets aan de hand, blijkt 'gewoon' te maken te hebben met mijn spieren die te strak staan. Ook heb ik al een paar keer logopedie moeten volgen, omdat ik ook verbale dyspraxie heb. Hup, weer het eigen risico kwijt.

Soms baal ik wel even. Aan de andere kant, de buurman heeft misschien wel een basisverzekering met een zo hoog mogelijk eigen risico, en ook die kan iets krijgen. Ik doe het er maar mee, en red me wel verder. Ik weet in ieder geval dat de kosten er zijn, en dan zijn ze al veel minder vervelend dan als ze onverwacht zijn raar genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten