woensdag 1 mei 2013

Nieuw beginnetje

Al een stuk langer ben ik bezig met zo goedkoop mogelijk uit zijn, en proberen te sparen voor als mijn studiefinanciering weg valt. Theoretisch gezien zouden we dan net rond moeten kunnen komen van het salaris van mijn vriend, maar het houdt nou niet bepaald over. Daarom wil ik zo veel mogelijk gespaard hebben voor die tijd (en grote dingen betaald hebben), maar dat is soms nog best lastig.

Omdat de (schoon-)familie op mijn andere blog meeleest, heb ik het daar liever niet over bijvoorbeeld bedragen waar we ineens tegenaan lopen. En toch is het soms best lekker om concreter te kunnen zijn met dat soort dingen. Vandaar een nieuw blogje speciaal over (be-)sparen.

Mijn vriend en ik hebben nog allebei onze eigen rekening en spaarrekening. Ik heb dan in feite ook niets te zeggen over wat hij koopt en spaart. Vaak komt het er op neer dat als we bijvoorbeeld een keertje ergens gaan eten of wat gaan drinken, de ene keer hij betaalt, de andere keer ik. Ook met andere dingen voor bijvoorbeeld in huis proberen we het op die manier te verdelen, waarbij we niet precies bij gaan houden hoe de balans staat. Wel willen we nog een keer kijken naar een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten, waar we allebei een deel op storten, al zal dat lastig worden als ik geen inkomen meer heb.

Ook met dat inkomen ben ik druk bezig; ik solliciteer me suf (werkt helaas niet heel goed tegenwoordig), en ben pas een webshop begonnen. Ik wil hier in ieder geval bij gaan houden wat die webshop mij kost en oplevert.

Verder blijf ik komende zomer met een aardige studieschuld zitten. Wel heel bewust overigens; in de wetenschap dat werken naast mijn studie gewoon niet mogelijk is met mijn beperking, dyspraxie, waarbij het plannen van mijn studie en huishouden al genoeg energie kosten. Wetend dat bijbaantjes voor studenten ook nog eens vaak óf telefonisch of op straat verkopen betekent (bij mijn dyspraxie hoort ook verbale dyspraxie, en dan verkooppraatjes houden... nah...) of in de horeca werken (ik laat al alles uit mijn handen denderen zonder vol dienblad). En ja, dan had ik ook vol het rood in kunnen gaan, of nu niet kunnen gaan sparen, maar mijn spaarrente is nog steeds hoger dan de rente die ik bij de duo betaal, en het verschil met rood staan is helemaal om je kapot van te schrikken. Dan dus maar zo, met op één plek een schuld in plaats van allemaal verschillende stukjes rode cijfers. Maar ook die wil ik dus gaan bijhouden en zo snel mogelijk zo veel mogelijk aflossen zodra ik weer inkomsten heb.

Zo, dan hebben jullie in ieder geval een beetje een beeld over het waarom en hoe van deze blog, en hoe ik er aan begin =)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten