donderdag 2 mei 2013

Energiekosten

Wat gas betreft doen we het goed: volgens de hele handige app die ik heb om het bij te houden, zitten we zo'n 82% onder wat anderen in onze situatie (2 volwassenen in een appartement met mensen boven, onder en aan één kant naast) gebruiken. Electriciteit moeten we beter op letten, daarbij zitten we er maar 5% onder. Even op een rijtje wat we doen en wat beter kan, en hoe het zo komt en zo:

- We wonen in een jaren '60 appartement, met een gaskachel voor het hele huis, waar de cv op is aangesloten. Een moederhaard schijn je dat te noemen. De thermostaat zit vlak naast de moederhaard, dat betekent dat als we die niet te hoog zetten, hij het al snel warm genoeg vindt. We hebben nog folie liggen voor achter de verwarming in de woonkamer, en willen nog tochtstrips halen voor de balkondeur, want het kan hier aardig tochten. En ehm... vriend heeft nog steeds de gordijnen niet hangen - maar ik begreep dat hij daar snel iets aan wil doen, het staat bovenop zijn prioriteitenlijstje. (En nee, ik kan het niet - ik ben maar een kleintje, en kom zelfs op mijn tenen niet bij waar de rails bevestigd moeten worden. anders had ik het al lang gedaan.) Wat dat betreft verbaasde het me met de tocht etc toch wel dat we er zo'n eind onder zitten.

- Eerder hadden we zo'n open gas-geiser. Die mag niet meer, en mochten ze niet meer verhuren van de GSU, dus die is een paar maanden geleden vervangen door een electrische boiler. Dat scheelt waarschijnlijk een hoop in minder gasverbruik, maar ook in meer electriciteitsverbruik. We hebben hem al op 2 personen alleen 's nachts verwarmen staan, en met wat puzzelen (we kunnen dan niet allebei uitgebreid douchen én een mega-afwas wegwerken) is dat prima te doen.

- Daarbij: we hebben geen vaatwasser, die kon hier door hoe de buizen lopen en zo niet worden aangesloten. Het was even wennen in het begin, maar met bijhouden is die afwas best te doen. En we hebben geen droger. Ik ging als student op mezelf wonen, en om nou voor twee of drie halve wasjes in de week een droger te kopen, dat vond ik onzin. Was het ook. Die halve wasjes zijn volle wastrommels geworden, dus de wasmachine staat hier niet vaker te draaien nu - en ophangen ben ik nu toch gewend. Vriend was bij het ribw (waar hij even gezeten heeft vanwege zijn Asperger, oh nee, ASS tegenwoordig) wel een droger gewend, en zo weinig ruimte dat hij die wel moest gebruiken, dus voor hem was het wat meer wennen om alles op te moeten hangen. Maar dat gaat ook steeds beter. Misschien als we kinderen hebben, maar voorlopig komt er geen droger in (al weet ik dat ik afgelopen winter wat anders riep toen ik het beddengoed niet buiten kon hangen...)

- Dan nog de computers. Ehm... heb ik al gezegd dat mijn vriend een Aspie is? Ja he? Nou, daar hoort een flinke dosis geek-zijn bij. We hebben hier in huis twee laptops, twee ipads en een gewone computer. Om energie te besparen ben ik nu druk bezig er een gewoonte van te maken dat ALLE opladers uit het stopcontact gaan als ze niet worden gebruikt - ja, ook die van de ipad die 's nachts op ligt te laden -, dat de laptops gewoon uit gaan en stekker er uit - nee, hele nacht 1 film downloaden is niet handig, dan kan je hem qua kosten net zo goed kopen - etc. Andersom ben ik gisteren bij de KvK ingeschreven voor een webshop in zelfgemaakte dingen, en daarbij is het dan weer handig. Hij gaat voor mij een boekhoudprogramma schrijven, met mogelijkheid om een eigen webshop online te zetten ipv op Dawanda en Etsy te verkopen. Dan moet er wel iets de hele dag draaien. Hm... eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat met de opladers er uit halen en laptops voorlopig uit zetten als we ze niet gebruiken en zo.

Wat doen jullie om minder stroom te gebruiken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten