woensdag 15 mei 2013

Wat is rijkdom?

Ik vraag het me soms af. Natuurlijk zou ik graag rijk willen zijn, maar wat is dat eigenlijk?

Zo af en toe halen we een vijfde staatslot. Gewoon omdat we het leuk vinden, en natuurlijk stiekem ook omdat we willen winnen. Maar daarbij kwam bij ons ook het besef: hoe rijk zijn we dat we dit kunnen doen? Behoorlijk. Sowieso omdat we de keuze kunnen maken om voor een vijfde lot te gaan; ik weet nog dat mijn ex per se een heel lot wilde, want als hij dan won, dan won hij het hele bedrag. En wat hij er dan mee ging doen? Boeiend, het betekende voor hem vooral dat hij dan van al zijn geldproblemen af zou zijn. Dat is bij ons niet; jazeker, het zou erg lekker zijn. Maar als er een miljoen op valt, is 200.000 ook al lekker. En als er een keer 100 euro op valt, is 20 euro ook al een leuk extraatje, zoals een paar maanden terug gebeurde. Ondertussen fantaseren we er lekker op los wat we zouden doen als we véél zouden winnen. En dat komt toch voor een groot deel neer op onafhankelijkheid. Een nieuwe auto waarbij we de eerste jaren niet aan apk vast zitten, maar wat ons betreft nog steeds geen dikke bmw... Jos dacht aan een prius, ik aan gewoon weer een Alto of een Swift. Koektrommeltjes zijn leuk, en ze rijden lekker! Of een huis, groot genoeg dat we de komende driehonderd jaar écht niet meer hoeven te verhuizen. Met een tuin, zodat we nog veel makkelijker ons eigen spul kunnen verbouwen. En als we veel winnen nog een tweede huis dat we kunnen verhuren, zodat er regelmatig inkomsten binnen komen, als we toch gewoon die vergunningen kunnen betalen, waarom niet... Een dure boot hoeft van mij niet - ja, misschien een zeilboot, en wat lessen, want die paar keer dat ik gezeild heb vond ik het heerlijk. Verder... zou ik bijvoorbeeld kijken of ik mijn ouders kan helpen hun hypotheek af te lossen. Ligt er aan hoe dat belastingtechnisch zit, want ze moeten er natuurlijk niet door in de problemen komen omdat ze in één keer een groot bedrag daar aan moeten betalen.

Weet je, voor mij is dat rijkdom. Durven dromen, en wel blijven genieten van wat je wel hebt. En weg durven geven aan mensen van wie je houdt. Ach, en zolang we niets winnen: zelf het een en ander verbouwen op mijn balkon werkt ook leuk, en eigenlijk wonen we hier geweldig met praktisch het mooiste uitzicht in heel Rhenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten